Monday 18 September 2017

Glidande Medelvärde Matlab Omv


29 september, 2013.Kombinera medelvärdet genom convolution. What rör sig i genomsnitt och vad är det bra för. Hur flyttar medelvärdet genom att använda convolution. Moving Average är en enkel operation som vanligtvis används för att undertrycka ljud från en signal vi ställer in värdet av varje Peka på medelvärdet av värdena i dess grannskap Med en formel. Her x är ingången och y är utsignalen, medan storleken på fönstret är w, ska vara udda Formeln ovan beskriver en symmetrisk operation som proven tas Från båda sidor av den aktuella punkten. Längs är ett verkligt exempel. Den punkt som fönstret läggs faktiskt är rött. Värden utanför x är tänkt att vara nollor. För att leka och se effekterna av glidande medelvärde, kolla på detta Interaktiv demonstration. Hur gör det genom convolution. As du kanske har erkänt, är beräkningen av det enkla glidande medlet liknar konvolutionen i båda fallen ett fönster glider längs signalen och elementen i fönstret sammanfattas Så, prova Att göra Samma sak genom att använda konvolvering Använd följande parametrar. Den önskade utgången är. Som första tillvägagångssätt, låt oss försöka vad vi får genom att samla x-signalen med följande k-kärna. Produktionen är exakt tre gånger större än den förväntade. Det kan också vara Sett att utgångsvärdena är sammanfattningen av de tre elementen i fönstret. Det är för att under fönstret glider fönstret, alla element i det multipliceras med en och sedan sammanfattas. Yk 1 cdot x 1 cdot x 1 cdot x. för att få önskade värden på y ska utdata divideras med 3. med en formel inklusive divisionen. Men det skulle inte vara optimalt att göra uppdelningen under konvolvering Omarrangera ekvationen. Så ska vi använda följande k-kärna. På det här sättet kommer vi att få önskad utmatning. Generellt om vi vill flytta medelvärdet genom konvoltering med ett fönsterstorlek w ska vi använda följande k-kärna. A enkel Funktionen gör det rörliga genomsnittsvärdet är. Ett exempel är användningen. Jag behöver beräkna ett glidande medelvärde över en dataserie, inom en kretslopp måste jag få det glidande medeltalet över N 9 dagar. Den matris som jag använder är 4-serie 365 Värden M som i sig är medelvärden för en annan uppsättning data Jag vill räkna ut medelvärdena för mina data med glidande medelvärde i en plot. Jag googlade lite om glidande medelvärden och conv-kommandot och hittade något som jag försökte implementera i Min kod. Så i princip beräknar jag mitt medelvärde och plottar det med en felaktig rörelse Genomsnittet Jag plockade wts-värdet direkt utanför mathworks-webbplatsen, så det är felaktigt källa. Mitt problem är dock att jag inte förstår vad det här wts är. Kan någon förklara om det har något att göra med vikterna av de värden som är ogiltiga i Det här fallet Alla värden är viktade samma. Och om jag gör det här helt fel, kan jag få lite hjälp med det. Min uppriktiga thanks. asked 23 september 14 på 19 05. Använda conv är ett utmärkt sätt att genomföra ett glidande medelvärde I Koden du använder, wts är hur mycket du väger varje värde som du gissade summan av den vektorn ska alltid vara lika med en Om du vill vikta varje värde jämnt och göra ett N-rörligt filter så skulle du vilja göra . Använda det giltiga argumentet i samtal kommer att resultera i att få färre värden i Ms än du har i M Använd samma om du inte tänker på effekterna av nollpolning Om du har signalbehandlingsverktygslådan kan du använda cconv om du vill försöka runda Glidande medelvärde Något liknande. Du borde läsa conv och Cconv-dokumentation för mer information om du redan har t. You kan använda filter för att hitta ett löpande medelvärde utan att använda en för-loop. Det här exemplet hittar det löpande genomsnittet av en vektor med 16 element, med en fönsterstorlek på 5,2 jämnt som en del av kurvan Fitting Toolbox som är tillgänglig i de flesta fall. yy smidigt och släpper ut data i kolumnvektorn y med hjälp av ett glidande medelfilter. Resultat returneras i kolumnvektorn yy Standardvärdet för det glidande medlet är 5. Använda MATLAB, hur kan jag hitta 3-dagars glidande medelvärde för en specifik kolumn i en matris och lägg till det glidande medlet till den matrisen. Jag försöker att beräkna det 3-dagars glidande medlet från botten till toppen av matrisen. Jag har angivit min kod. Ge följande matris a Och mask. Jag har försökt att implementera conv-kommandot men jag får ett fel. Här är conv-kommandot jag har försökt använda på den andra kolumnen av matris a. Den utmatning jag önskar ges i följande matris. Om du har några Förslag, jag skulle mycket ap Förklara det Tack. För kolumn 2 i matris a, beräknar jag 3-dagars glidande medelvärde enligt följande och placerar resultatet i kolumn 4 i matrisen a Jag bytt namnmatrisen a som önskat Utmatning bara för illustration 3-dagarsgenomsnittet 17, 14, 11 är 14 3-dagarsgenomsnittet 14, 11, 8 är 11 3-dagarsgenomsnittet 11, 8, 5 är 8 och 3-dagarsgenomsnittet 8, 5, 2 är 5 Det finns inget värde i Botten 2 rader för den 4: e kolumnen eftersom beräkningen för 3-dagars glidande medel börjar längst ner. Giltig utmatning visas inte förrän minst 17, 14 och 11 Förhoppningsvis är det här meningsfullt Aaron 12/12 13 på 1 28. Generellt skulle det hjälpa om du skulle visa felet. I det här fallet gör du två saker fel. Först måste din konvolver delas av tre eller längden på det rörliga genomsnittet. För det andra märker du storleken på c Du kan inte bara passa c In i ett typiskt sätt att få ett rörligt medelvärde skulle vara att använda samma. Men det ser inte ut som du vill. I stället är du tvungen att använda ett par rader.

No comments:

Post a Comment